Boekbespreking: Polepostion - Zelf aan het stuur in Hollands Kroon

Geschreven door Incidentele Co-createuren. Geplaatst in Sociale innovatie.
Hot

verbinding, inspiratie, community, coöperatie, samen, verbinden, verandering, vernieuwing, inspiratie, inspiratieplatform, mensen, inspireren,

Een uur nadat ik het boek Poleposition – Zelf aan het stuur in Hollands Kroon – door Anja van der Horst, Arthur Cremers en Wim van Twuijver had ontvangen schreef ik op social media:”als ik wat te vertellen had in een gemeente en niet bezig was met zelfsturing, dan ging ik vermomd naar verjaardagen”….

Veel managers, bestuurders en toezichthouders hebben de neiging om nieuw leiderschap, zelfsturing, UNBOSSen en/of Nieuw Organiseren af te doen met de uitdrukking “Luchtfietserij”. Om het dan nog maar niet te hebben over zaken als loslaten, vertrouwen, respect en transparantie. Jammer. Deze “Luchtfietserij” werkt namelijk bij de gemeente Hollands Kroon. Wat te denken van een ziekteverzuim-percentage van 3.1 procent, een kostenbesparing van bijna 6.000.000 euro en een klanttevredenheid van 8,7. Niet zo maar de slimste gemeente van Nederland. Als je daar aan mee (hebt ge)werkt, dan kan je toch niet anders dan trots zijn op je werkgever, het directieteam en je collega’s. Dan heb je op een verjaardag iets moois te vertellen.

Ik heb het boek met 3 verschillende brillen op gelezen. Als trendwatcher en aanjager van Nieuw Leiderschap, als facilitymanager met interesse in professionele dienstverlening en huisvesting en – last but not least- als burger.

Conclusie: wat een fantastisch boek. Ik heb het met een glimlach, veel plezier en gevoel voor (h)erkenning gelezen er werd er door geraakt. Op Linkedin schreef ik “Voor 17,05 euro krijg je een onbetaalbaar boek”. Alle actuele trends en ontwikkelingen op het gebied van de nieuwe economie, ICT, impact social media, wet-en regelgeving, politieke ontwikkelingen en zorg en welzijn komen aan de orde.

Het is wel even wennen. Organiseren op basis van Semco-style. Geen prikklok/aanwezigheids-administratie, geen verlofkaarten, geen personeelsdossier opbouwen, geen ontslagzaak voor de rechter, geen paraaf van je directe chef (die bestaat niet meer) op je kostendeclaratie. Daarvoor in de plaats VERTROUWEN, één van de kernwaarden naast lef, bevlogenheid, contact en respect.

In het boek staan veel inspirerende voorbeelden van de wijze waarop de gemeente Hollands Kroon omgaat met regels. Stel je voor:75 procent van de regels uit het APV schrappen. Waar doe je het allemaal voor? De Gemeente Hollands Kroon doet het voor de klant. Die wil namelijk geen interventies(s), maar een vergunning, rollator, huisvesting et cetera.

Ik vond persoonlijk de “ontdekking” dat je medewerk(st)ers moet matchen met één of meer soort(en) werk, te weten routinematig, projectmatig en improvisatie. Dan heb je het over talentmanagement. Hierdoor zet je mensen in hun kracht en gaan zij dingen doen waar ze energie van krijgen. Dit doet mij denken aan een van de uitspraken van Eckhart Wintzen: “laat mensen die dingen doen waar ze goed in zijn en huur voor de taken waar ze minder goed in zijn iemand anders in”. Van weerstand naar enthousiasme & passie. Het kan.

Tot slot: Ik sluit mij aan bij de eerste regel van de tien Hollands Kroon DOEN! Ga er mee aan de slag. Niet alleen beter voor de klant/burger, maar ook voor je medewerk(st)ers en leveranciers. U begrijpt het al. Ik bevel het boek van harte aan en dan niet alleen voor burgemeesters, wethouders, raadsleden en leidinggevenden van en bij gemeenten. Nee, dit boek is ook een must read voor deze doelgroep bij provincies en de landelijke overheid. De aanpak is overigens universeel toepasbaar. Het enige wat je in huis moet hebben is mensen met lef en een visie die hun vakgebied overstijgt. Bijkomend voordeel is dat je geen vermomming (meer) nodig hebt;-) als je naar een verjaardag gaat...

Dit is een boekbespreking van Koos Groenewoud. Het boek Poleposition - Zelf aan het stuur in Hollands Kroon is te bestellen bij Boekbestellen.nl

Incidentele Co-createuren

Auteur: Incidentele Co-createuren